Over mij
Proefschrift over kritisch denken
Ik (1973) promoveerde in 2011 op een interdisciplinair proefschrift over kritisch denken. Met interdisciplinair wordt hier bedoeld dat het onderzoek zowel een beroep doet op een onderzoeksmethode en op denkers uit de geesteswetenschappen, als gebruik maakt van bestaand empirisch onderzoek uit de ontwikkelingspsychologie en de onderwijskunde. Het proefschrift bestaat uit een filosofische conceptanalyse over kritisch denken. Daarnaast is er bestaand empirisch onderzoek toegepast voor het opstellen van een empirisch toetsbare hypothese over de correlaten van kritisch denken-prestatie. Ofwel: wat vereist kritisch denken, volgens mijn concept, in cognitief opzicht? Er is ook bestaand empirisch onderzoek toegepast op de vraag hoe kritisch denken in de context van school kan worden bevorderd. Dit resulteerde in didactische ideeën waarvan de potentiële effectiviteit voor het (aan)leren van kritisch denken is beargumenteerd.
Lerarenopleider levensbeschouwing en burgerschap aan de Pabo (Opleiding Leraar Basisonderwijs) van Avans Hogeschool
Met ingang van 1 september 2024 ben ik docent levensbeschouwing en burgerschap aan de Pabo van Avans en lerarenopleider.
Bestuurslid Vereniging van Ethici in Nederland
Sinds januari 2021 ben ik bestuurslid van de Vereniging van Ethici in Nederland. Zie: Vereniging van Ethici Nederland, netwerk voor ethici in Nederland
Docent en ontwikkelaar leerlijn kritisch denken & ethiek Avans Hogeschool / lid Ethische Commissie Avans
Ik werkte van januari 2014 tot september 2024 als leerlijnhouder en docent en Kritisch denken & Ethiek bij de opleiding Communicatie van Avans Hogeschool in Breda. Ik was tevens borgingsfunctionaris (kwaliteitsbewaking toetsen) en begeleidde stages en afstudeertrajecten. Van 2021 tot 2024 was ik lid van de Ethische Commissie Avans.
Freelance-docent filosofie bij de Academie voor Geesteswetenschappen
Vanaf december 2019 tot juni 2023 werkte ik als filosofiedocent bij de Academie voor Geesteswetenschappen te Utrecht (volwassenenonderwijs). Ontwikkelde vakken: Existentiefilosofie en Ethische Reflectie. Ik gaf ook trainingen Moreel Beraad. Dit betrof freelancewerk.
Schrijfwerk
In september 2014 kwam het boek Opvoeden in betrokkenheid. Lessen uit de wetenschap uit bij uitgeverij SWP. Samen met dr. Kitty Jurrius was ik redacteur van deze bundel. In de bundel is een hoofdstuk van mij opgenomen, getiteld: Kritisch denken en burgerschapsvorming in het voortgezet onderwijs.
In 2022 werd mijn artikel Kritisch denken, waartoe? Keuzehulp voor docenten gepubliceerd in het online tijdschrift Dimensies, zie:
https://dimensies.nu/wat-een-idee-februari-2022/
In december 2023 verscheen mijn digitale Handreiking Ethiek: wenken voor het integreren van ethiek in het hoger beroepsonderwijs. Downloadlink:
https://www.avans.nl/binaries/content/assets/nextweb/over-avans/organisatie/handreiking-ethiek-avans-2023.pdf
Ik ben als bestuurslid van de Vereniging van Ethici (VvEN) in Nederland ook betrokken bij het tijdschrift Filosofie & Praktijk. Zie bijv. de inleiding die ik schreef over het VvEN-symposium De Goede Burger: burgerschap in ethisch perspectief van 2023:
https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/FEP2023.2.002.TORR#html_fulltext
Ontwikkelaar lesmateriaal lectoraat Jeugd en Opvoeding
Tussen 2012 en 2013 werkte ik in het lectoraat Jeugd en Opvoeding van De Haagse Hogeschool. Ik schreef met collega Jakop Rigter en onder leiding van lector René Diekstra mee aan een tekstboek psychologie voor het voortgezet onderwijs. Het ontwikkelde lesmateriaal werd door Jakop en mij onderwezen aan hoogbegaafde kinderen in de onderbouw van een middelbare school in Hellevoetsluis.
Werkgroepdocent Pedagogische Wetenschappen
Ik combineerde mijn promotie-onderzoek tussen 2006-2011 met een (parttime)baan als werkgroepdocent bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Filosofiedocent Hogeschool van Amsterdam
Tussen 2004-2006 was ik filosofiedocent aan het Amsterdam Fashion Institute van de Hogeschool van Amsterdam. Ik ontwikkelde en gaf de vakken: bedrijfsethiek, the philosophy of branding en cultuurfilosofie voor de toenmalige studierichting Concepts & Brands.
Wetenschapsfilosofie Universiteit van Amsterdam
Ik studeerde wijsbegeerte tussen 2001 en 2004 aan de Universiteit van Amsterdam. Ik studeerde cum laude af in de wetenschapsfilosofie. Tevens behaalde ik in 2004 mijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid als docent filosofie.
Dramadocent
Voordat ik in 2001 wijsbegeerte ging studeren, werkte ik gedurende zes jaar als dramadocent. Daar ging van 1991-1995 een opleiding tot eerstegraads dramadocent aan de Hogeschool voor de Kunsten aan vooraf. Ik specialiseerde mij op de theaterschool in de richting regie. Ik werd op basis van een auditie gekozen voor het spelen van de hoofdrol in de eindexamenproductie Hamlet.